Reebo este prima imprimantă alimentară 3D concepută să funcționeze în sistem vending machine. Proiectul dezvoltat de Manna Foods Solutions, printează prăjituri și sandwish-uri „ready-to-eat”, personalizate și controlate caloric de consumator, în mai puțin de 2 minute. Manna Foods Solutions este un start-up în domeniul foodtech al cărui obiectiv este să dezvolte inovații alimentare ce pot fi aplicate global, în contextul creșterii continue a populației lumii și schimbării dinamicii mondiale.

Ei sunt participanți în pre-acceleratorul Food & Agri Tech Challenge și am stat de vorbă cu Mădălina Ilie, Fondator & CEO, într-un interviu pe care te invităm să-l citești mai jos.

Care este povestea din spatele ideii, cum a apărut dorința de a crea acest proiect?

Povestea Reebo este abia la primul capitol. A început mai degrabă cu o viziune a felului în care va arăta alimentația viitorului în contextul global al dezvoltării tehnologice rapide, a creșterii populației globale și a nevoii de sustenabilitate. Nu datorită faptului că sunt subiecte în trend, ci pentru că omenirea are nevoie de soluții care să permită acces facil la alimente sănătoase, sigure și la produse personalizate în funcție de nevoile nutriționale.
Tehnolgia 3D poate revoluționa industria alimentară a secolului 21. A reușit să o facă în industria auto, aeronautică, medicală și chiar vestimentară, și este doar la început.
Reebo este prima imprimantă alimentară 3D concepută să funcționeze în sistem vending machine, de aici posibilitățile sunt nenumărate tehnologic vorbind pentru că acest sistem permite multiple capete de depunere a materialului alimentar (peste 10 comparativ cu 2-3 cât au imprimantele alimentare 3D astăzi pe piață), capacitate mari de cartușe (2-4 kg comparativ cu 2-300 ml) și produse alimentare ready-to-eat ( nu mai necesită gătire).

Povestește-ne puțin despre tine și echipă, ce experiență aveți pentru a porni un startup în industria food & agri?

Despre mine pot spune că m-am bucurat de o copilărie antreprenorială, în special datorită bunicului meu, care întreaga sa viață și-a dedicat-o domeniului alimentar. Am învățat foarte multe în acea perioadă și pot spune acum, fără nicio reținere, ca acele lecții m-au format ca om și mi-au conturat principiile și valorile după care să mă ghidez în viață.
Ca un tribut adus acelei perioade, cred că undeva mi s-a conturat dorința de a revoluționa această industrie. Pentru că îmi place să explorez, am perceput întotdeauna lumea business-ului ca fiind provocatoare, la fel ca lumea inovațiilor, care cumva nu-ți permit să rămâi într-un tipar, ci te determină să-ți depășești limitele și să te orientezi către acel “think outside the box”.
Pentru mine, food exploration este o pasiune înainte de orice.
Am absolvit Facultatea de Științe Economice și Masterat-ul în Comunicare și Relații Publice, m-am bucurat de experiențe profesionale în S.U.A., România, dar și alte câteva țări din Europa. Toate acestea m-au determinat să mă îndrept către Manna Foods Solutions, start-up-ul care dezvoltă proiectul Reebo și nu doar.

Ca echipă, experiența noastră cumulată se întinde pe domenii precum cercetare, inovație tehnologică alimentară, sănătate, evaluări proiecte la Comisia Europeană, IT, comunicare, telecomunicații, dezvoltare software. Oricât de lungă este această listă, cred că cel mai important lucru este că dedicăm cu toții experiența și pasiunea noastră unui scop comun, acela de a valida conceptele și viziunea Manna Foods Solutions despre viitorul alimentar.

Care este valoarea adaugată pe care o aduce Reebo și cu ce se diferențiază față de competiție (dacă există)?

A compara imprimanta alimentară Reebo cu alte astfel de produse, este complicat, deoarece toate încercările de a face astfel de imprimante se reduc doar la cateva mici aplicații care reușesc să depună zahăr topit sau ciocolată încalzită și asta foarte lent. Practic nu există încă o piață a unor astfel de imprimante ci doar experimente relativ limitate.
Manna Foods Solutions vine pentru prima dată cu un concept de imprimantă alimentară tip 3D care revoluționează în mod spectaculos domeniul imprimantelor destinate produselor alimentare. Reebo reușește să doboare orice concurență vis-a-vis de numerele capetelelor de depunere a materialului alimentar, timpul în care face acest lucru și deschide o reală piață pentru acest de tip de produse.
La acestea se adaugă și capacitatea mare a cartușelor cu consumabilele alimentare, interschimbarea automată a acestora, precum și gradul ridicat de igienă. Și din punct de vedere social, există un impact puternic, însă acest subiect probabil comportă nevoia unui alt articol, cine dorește să afle informații, ne poate contacta direct.

 

Cum a fost experiența din bootcamp-ul la care ați participat pe 31 ian-1 feb, unde ați trecut prin diverse workshop-uri și conversații cu mentori, iar în final ați susținut și un pitch care v-a adus printre finaliști? Care sunt 2 lecții concrete cu care ați rămas care vă vor ajuta în dezvoltarea ideii?

 

Experiența din bootcamp a fost una constructivă, dinamică, am avut ocazia să aprofundez modul de a mă adresa mediului de business și să caut continuu căile prin care pot ajunge cât mai aproape de cei care pot susține și finanța proiectul nostru astfel încât acesta să fie comercializat la nivel internațional. 
Din punct de vedere al lecțiilor învățate….am învățat că emoțiile sunt firești, umane în public speaking și că perseverența depășește și cele mai dificile bariere.

O provocare pe care ați întâlnit-o până acum și cum ați depășit-o?

Cred că a fost acel moment când Dan, colegul nostru pe parte de cercetare-dezvoltare, mi-a prezentat conceptul lui despre 3D food printing în sistem vending machine. În acel moment a luat practic naștere Reebo și mi-am dat seama atunci de amploarea proiectului și de faptul că trebuie să construim o echipa care să aibă experiența și dorința de a se implica în dezvoltarea Reebo. Mai mult decât atât, să împărtășească aceeași viziune și să aibă răbdarea de a lua parte la un proiect pe termen lung, care pe drum implică cercetare-dezvoltare și mai multe etape până când este ready for the market. Am reușit acest lucru crezând continuu în acest proiect, indiferent de obstacole, mai bine spus provocări.
Suntem 5 oameni acum în echipă și lista se va mări, care fac tot posibilul să ducă Reebo pe culmile reușitei, nu este ușor, o facem pentru că este greu și pentru că împărtășim pasiunea pentru vortexul tehnologiilor inovatoare.

În ce stadiu este business-ul vostru acum? Care este un obiectiv ambițios pe care vi l-ați ales pentru următorii 3 ani?

Proiectul Reebo a depășit faza de cercetare de bază, conceptuală, fiind acum în etapa de prototip experimental, confirmând pe deplin ipotezele de la care am pornit la începutul acestui proces.
În paralel, prin studii care au vizat creșterea nivelelor de calitate și sustenabilitate, am dezvoltat și am fundamentat metodele și tehnologiile de obținere a consumabilelor alimentare specifice imprimantei Reebo.
Ne propunem să ducem proiectul în etapa de prototip industrializabil și apoi lansarea imprimantei Reebo către producția în serie.

Food & Agri Tech Challenge este o inițiativă Impact Hub Bucharest și EFSE de susținere a antreprenorilor care își doresc să aducă schimbări inovatoare prin tehnologie în industria alimentară și în agricultură. Cu o componentă de bootcamp și una de pre-accelerator de 6 luni, Food & Agri Tech Challenge ajută antreprenorii să înțeleagă oportunitățile oferite de cele două industrii și accelerează procesul de creștere de la idee la prototip validat și intrare în piață.